Zvýraznění oblohy

Nedávno jsem při upravování fotografie ve Photoshopu pomocí nastavení “Odstranění oparu” zjistil, že se tento filtr projeví na “nudnou” oblohu tak, že ji zvýrazní. 

Nezajímavé obloze bychom se měli samozřejmě snažit vyhnout a vůbec ji nefotit. Někdy to ale nejde jinak a pak se jí potřebujeme zbavit.  To je možné například její výměnou za dříve nafocenou. Ta ale předpokládá jistou zručnost v editaci.

Já někdy tento problém řeším jednoduše už při otevírání fotografie, přimo v Camera RAW.

Tady je náhled na fotografii, jak ji fotoaparát stvořil.

Vidíme, že obloha je jednolitě šedivá, ale bez přepalů. To je důležité. Když stáhneme trochu expozici, objeví se na obloze slabé kontury.

Pokud k tomu přidáme i zřetelnost a živost, začne být obloha členitější.

Pokud ale změníme záložku na Fx a zvýšíme Odstranění oparu, tak i při implicitní expozici, zřetelnosti a zvýraznění, bude kresba mraků patrná více, než v předchozích případech.

Pokud k tomu přidáme i předchozí kroky. To je, snížíme expozici a zvýšíme zřetelnost a živost, dostaneme oblohu až přehnaně vykreslenou.

Pomocí vhodného nastavení těchto třech hodnot, pak můžeme oblohu zvýraznit podle našich představ.

Aplikace této úpravy na celou fotografii, může mít nežádoucí účinky na jiné části, než je obloha. Od verze Camera RAW 9 můžeme použít tuto úpravu jen jako částečnou pomocí Nastavení štětce (K), nebo Odstupňovaného filtru (G). V předchozích verzích, bylo nutné použít maskování ve vrstvách Photoshopu.

Já jsem fotografii z příkladu ještě ořezal a převedl do černobílé.

Aby byl výsledek této úpravy použitelný, je nutné zpracovávat fotografii ve větší bitové hloubce, tedy v RAWu. Při vyvolávání z JPG by na obloze vznikla nepříjemná moaré. Další důvod, proč fotit do RAWu.