2018-4. Faerské ostrovy

• VESNIČKA BØUR

• ZÁTOKA SØRVÁGSFJØRÐUR

• JEZERO LEITISVATN

Cesta na Faery a pobyt na tomto krásném souostroví.

Konečně jsem se dostal ke zpracování zážitků a fotografií z naší cesty na Faerské ostrovy a Island. Tentokrát jsem místo dodatečného popisu cesty použil autentické zápisky z deníku, který si Zuzka každý večer poctivě zapisovala. Nejen fotografie, ale i texty tedy vznikly přímo na místě.

Pátek 15.6.2018

A je to zase tady!
Jedeme se Zdeňkem na Island. Přišli jsme z práce, nabalili věci do auta a šli si lehnout. Těsně po 22:00 hod vyjíždíme.

Sobota 16.6.2018

Zdeněk řídil cca do 3:30 hod a když už začalo být trochu vidět, tak jsem jela já. Byl to opět boj udržet otevřené oči, ale vyhráli jsme a v 11:00 hod po 1160 km přijeli do dánského přístavu Hirtshals. Zaparkovali jsme v centru a šli se přivítat s Atlantikem. Na odbavení u lodi (chtěli vidět i občanky) jsme dostali 4 kartičky V (vehicle) a K (kabina) má řidič. P (passenger) a K má cestující, co neřídí. Nezáleží, kdo je kdo, můžeme si vybrat. Vyměnila jsem i dánské koruny. V kempu v Torshavnu se dá platit jen v hotovosti. Když jsme přijeli do přístavu cca 18°C, sluníčko. Atlantik modrozelený, bílé vlny. Já jsem šla na loď a Zdeněk řídil auto dovnitř. Tentokrát mezi frontou aut a gangway jezdil autobus. Loď měla odjíždět v 15:30 hod. Nakonec jela cca v 16:45 hod. Dělali jsme si legraci, že kapitán s posádkou koukal v klidu na fotbal, ale všechno je možné. Probíhá mistrovství světa ve fotbale v Rusku. V kavárně běžel fotbal v televizi a ještě se promítalo z promítačky na velké plátno. V sobotu odpolko hrál Island s Argentínou. Nakonec 1:1. Faeřani, ale i ostatní cestující, fandili Islandu. Po skončení zápasu se ozval potlesk. Remíza s Argentinou je určitě pro Island úspěch. Dojedli jsme si housky, v krámě koupili červené víno, vypili asi půl láhve a upadli do postelí naprosto vyčerpaní.

Neděle 17.6.2018

Ráno jsme se vzbudili v 7:45 hod dánského času (lodního času je o hodinu méně). Šli jsme na skvělou bufetovou snídani. Seděli jsme u okna na zádi cca 1.5 hod a dávali si samé dobroty. Je zataženo, ale neprší. Loď je poloprázdná, skoro samí důchodci. Odpoledne jsme viděli i sluníčko a chvilku byla i sandeka. Když svítí sluníčko, je i teplo. Tak uvidíme – prostě nějaké počasí bude. Blížíme se k Torshavnu, příjezd má být ve 22:30 hod, ale budeme tam asi dřív. Přijeli jsme v cca 22:00 hod, ale dlouho trvalo, než všichni vyjeli ven. V kempu v Torshavnu jsme byli okolo 23:00 hodiny. Zdeněk postavil malý stan, zakutali jsme se do spacáků a spinkali jako miminka. V noci docela dost foukalo, ale stan vydržel dobře. Čelovka nebyla potřeba, ale protože bylo  zataženo a trochu pršelo, tak byla celkem tma.

Pondělí 18.6.2018

Ráno jsem se vzbudila brzy, už nepršelo, sluníčko bylo celkem vysoko (jen vykukovalo z mraků), ale neodhadla jsem kolik je hodin. Vychází cca v 1:45 hod ráno. V kempu v kuchyňce jsem se zeptala a bylo 6:45 hod. Uvařila jsem čaj do termosky a šla se dívat na moře. Zdeněk taky vstal a šli jsme snídat. V kempu v Torshávnu je krásná kuchyň. Vládce Faerských ostrovů na nás byl hodný. Nechal nás nasnídat a pak i v suchu zabalit stan. Pršet začalo až potom. Jeli jsme do nákupního centra SMS pro chleba a dali si tam i cappucino (výborné) a croissant. Z Torshavnu jsme jeli na ostrov Vágar podmořským tunelem. Zastavili jsme se u pumpy zaplatit tunel. Tam mi vysvětlili, že se platí až cestou zpátky – takže ve středu. Zaparkovali jsme ve vesničce Miðvágur a šli se projít po východním břehu jezera Leitisvatn cca 3 km k útesu Trælanípa 142 m n.m. Hrozně foukalo 19 m/s a trochu i pršelo. V autě jsme se nasoukali do nepromokavých bund a kalhot, vzali si pohorky,  hůlky a vyrazili. Prodírali jsme se větrem, který foukal od moře proti nám. Z jezera vytéká do moře kraťounká řeka a malý vodopád Bøsdalafossur. Ten dnes nebylo vůbec vidět. Foukalo tak, že vlny z Atlantiku šly nahoru přes skály až do jezera. NÁDHERNÉ. Nahoru ke kraji útesů jsme ani nešli, aby nás vítr nesfoukl dolů. Zdeněk fotil, ale opravdu hodně foukalo, tak uvidíme co z toho bude. Měli jsme dnes na výletě s sebou malý foťák. Zpáteční cesta s větrem v zádech byla rychlá. V autě jsme si snědli chleba, dali si čaj z termosky a jeli ještě na výlet do vesničky Gásadalur na západě ostrova. V místní kavárně Café Fjørðoy jsme si dali kávu. Dali se s námi do řeči nějací Kanaďané. Dle fotek z kavárny tady až do roku 2006, kdy byl postaven tunel dlouhý 1700 m, žili lidé na konci světa v údolíčku, kde pěstovali brambory a chovali dobytek. Vesnice byla prakticky odříznutá od světa. Z moře jsou vysoké útesy, tak se tam ani moc nedá dojet lodí. Obyvatelé chodili přes příkrou vysokou horu, nebo v moderní době létali helikoptérou. Leje a fouká. Po cestě zpět do vesničky Sørvágur mnohokrát zastavujeme na focení nádherných skal v moři Tindhólmur a Gáshólmur. Moře je dnes opravdu rozbouřené, jsou obrovské vlny. Těsně u Sørváguru je letiště, jediné na Faerech. Přistávací dráha je nejdříve vyznačená světly na stožárech a dále teprve pokračuje na zemi. Letiště vybudovali Britové za 2. světové války. Přes Airbnb jsme zamluvili ubytování v Sørváguru na 2 noci. A jsme opravdu rádi za sucho. Stále leje a fouká tak, že vítr bere vodu i z vodopádů a voda teče do kopce! Díváme se na to z okna. K večeři špagety + omáčka z Itálie. Teplá sprcha, suchá postel a ve 20:30 hod už spíme.

Úterý 19.6.2018

Vstáváme cca 8:30 po 12 hodinách spánku v teplé, bílé, suché posteli. Venku pořád hrozně fouká a trochu prší. Včerejší cesta na útesy vedla krásnou travnatou plání. Něco jako Belianské Tatry u moře. Místní ji udržují. Je vysypaná štěrkem proti erozi. Dopoledne jsme se byli projít a zjistili, že jediná kavárna ve městě Guesthouse Hugo otevírá až v 17 hodin. Odpolko se má vyčasit, tak jsme doma a ven půjdeme později. Cca v 15 hodin jedeme autem nejdříve do vesničky Bøur. Malinká vesnička u moře s výhledem na špičatý Tindhólmur. Kostelík, zrovna tam sekali a hrabali trávu na hřbitově. Dál jsme pokračovali tunelem do Gásadaluru. Šli jsme se podívat k vodopádu a potom kousek po pobřeží. Místní cestu vyznačili kůly a provázky, aby jim turisté nepošlapali louky. Po návratu domů jsme šli do vyhlédnuté kavárny na kávu a dort. Kavárna na břehu moře je moc hezká a nabízí i ubytování. Domů jsme se dostali po osmé hodině, udělali si druhou půlku špaget a šli spát.

Středa 20.6.2018

Ráno sluníčko a modrá obloha. Vstáváme v 6:45 hod, mažu chleby na svačinu a cca v 8 hod odjíždíme znovu na útesy Traelanípa. Tentokrát nefouká a je sluníčko, takže jsme šli až nahoru a potom blízko k moři, kam jsme se předevčírem neodvážili. Krásný Atlantik, bílé čepice vln, tmavě modrá obloha a azurový oceán. Plno ptáků na útesech. Potom jsme jeli do Tórshavnu zase podmořským tunelem. Úžasný zážitek, tunel jen vysekaný ve skále, ale je dvouproudý a osvětlený. Moc pěkný. U Tórshavnu se staví nový tunel na ostrov Eysturoy. Po cestě k útesům jsme potkali místní paní na procházce s pejskem, dala se do řeči a říkala, že její maminka pochází z Gásadaluru. Odpolko už jsme jeli do Tórshavnu. Káva a odbavení na loď. Zaparkovali jsme auto na příjezdovém parkovišti k lodi a šli k majáku vyhlížet Norrönu. Přijela cca o 1/2 hodiny později a vyjížděla před 20 hod. Teď večer se zatáhlo nad Faerskými ostrovy, ale neprší. K večeři jsme si dali pizzu a ujíždíme rychlostí 38 km/hod Atlantickým oceánem směr Island. Příjezd zítra ráno v 8:30 islandského času.

PS

Počasí podobné tomu v pondělí je na Faerech asi časté. V Café Fjørðoy jsme narazili na olejomalbu vodopádu Bøsdalafossur. Tak takhle dramaticky jsme tam my naštěstí neměli.