Kanály 2017

Když jsem si začátkem roku vymyslel, že budu celý rok fotit Flexaretou, netušil jsem, že to nebude jediný projekt, který uskutečním. Někdy v březnu se náhodou sešly tři podněty, které mě inspirovaly k projektu Kanály 2017.

PRVNÍM podnětem bylo, že už delší dobu nám na zdi visí domácí plánovací kalendář ve formě A4 s nalinkovanými sloupci a řádky, do kterého si zapisujeme svoje aktivity. Takový papírový Excel. Díky tomu, že je všem na očích, máme přehled o tom, co se bude v měsíci dít. Papír je ovšem každý měsíc nalinkovat a nadepsat jednotlivé dny. Napadlo mě, že bych mohl vyrobit takový kalendář na celý příští rok a protože fotím, chtěl jsem každou stránku doprovodit fotografií.

DRUHÝM se stala kniha Josefa Sudka Praha panoramatická, v níž jsou i panorama na výšku. Vymyslel jsem, že kalendář bude formátu A3 a vlevo bude fotografie v poměru 1:3, který Sudek používal.

Na TŘETÍ jsem čekal až do března. Dlouho jsem totiž nemohl přijít na něco, co by fotografie spojovalo. Prostě společný motiv panoramat. Až jsem si na DiGiNEFFu přečetl článek Ondřeje Neffa Co fotit, ve kterém se zmiňuje o focení kanálů. Bylo rozhodnuto. Panoramata budou začínat dole kanálem a budou pokračovat nahoru k obloze.

Když jsem se pokusil o první panorama u nejbližšího kanálu, použil jsem mobil s funkcí panorama. Protože mobil nosím stále s sebou, rozhodl jsem se zůstat u této techniky. Také se mi líbilo, že snímání otáčením mobilu v rukách se podobá způsobu pořizování panoramat Josefem Sudkem.

Při snímání jsem bojoval s dvěma problémy. Prvním byla rovina zaostření. Zmíněná funkce totiž zaostří v okamžiku stisknutí spouště a během pohybu nepřeostřuje. To vadí, protože na panoramatu je většinou blízký kanál a vzdálené pozadí. Druhým byla ze stejného důvodu expozice. Také ta zůstává po celou dobu snímání stejná. Pokud se nastaví na kanál, tak je pak přepálená obloha a naopak. Většinou jsem proto pořizoval panoramata dvě. První jsem začínal kanálem a končil oblohou a druhé jsem ostřil a exponoval na oblohu a končil kanálem. Vše jsem pak spojil ve Photoshopu. Výslednou podobu fotografií v černobílé s částečnou barevností jsem zvolil i s ohledem na horší obrazovou kvalitu způsobenou způsobem snímání.

Při hledání vhodných kompozic jsem zase řešil, čím vyplnit střední a horní část panorama. Jako dobré pro střední část se ukázalo použití odlesků v mokré dlažbě. Pro horní část pak zakrytí oblohy buď korunami stromů, nebo střechami domů, případně podhledem mostů. Dobře také vyšly kompozice s geometrickými motivy. Ukázalo se, že i jednoduchá kompozice může vypadat zajímavě. Při focení jsem často narazil na místa a kompozice, kterých bych si bez kanálů ani nevšiml. V galerii vlevo si můžete prohlédnout některé kanály, které se do kalendáře nevešly.

Pokud byste měli o kalendář zájem, můžete si jej ve formátu pro program CeWe Fotosvět  stáhnout z mého DropBoxu a jednotlivé listy si vytisknout na A3, nebo si jej objednat pomocí výše uvedeného programu.

Pokud nejste s kalendářem spokojeni, můžete jej podélně rozpůlit na dvě poloviny a používat jen kalendář, nebo jen kanály. Případně si také můžete kanály s měsíci libovolně kombinovat.

Rád bych kalendář vytvořil i v příštích letech. Proto, pokud by Vás napadlo téma pro fotografie v poměru 1:3 na výšku,  napište mi prosím. Autora realizovaného návrhu odměním vytištěným kalendářem.