Hvězdné skládání

V článku Hvězdné focení jsem popsal, jak vyfotit zdrojové fotografie noční oblohy s krajinou. V tomto článku se pokusím fotografie zbavit šumu a složit z nich výslednou fotografii.

Použil jsem k tomu Photoshop na úpravu fotografií, PTGui na sesazení hvězd na sebe a MRAW na odečet temných snímků.

Zpracování jsem uskutečnil ve třech krocích. V prvním jsem sestavil hvězdnou oblohu. Ve druhém upravil terén. A nakonec vše sesadil dohromady.

Začal jsem hvězdnou oblohou. Nejprve jsem provedl odečet temných snímků v programu MRAW. Do sloupce Light snímky jsem přidal dvacetisekundové snímky hvězd a do sloupce Dark snímky příslušné temné snímky a stiskl jsem tlačítko Kalibrovat. Protože jsem fotil Canonem, výsledkem byly soubory stejného jména, jen měly na konci řetězec _001. U jiných značek je potřeba v NastaveníMožnosti kalibrace jako výstupní formát zvolit DNG.

Pak jsem získané RAWy vyvolal v Adobe Camera RAW.

V záložce Základní jsem upravil Vyvážení bílé tak, aby horní část nebe byla neutrální. Dále jsem zvýšil Kontrast, Světla a Zřetelnost.

V záložce Korekce objektivu jsem nastavil Odstranění barevné aberace.

V záložce Detaily jsem nastavil Míru na 0, potlačil Světelný šum na třetinu a Barevný šum na maximum.

Tyto úpravy jsem si uložil v záložce Přednastavení a pak je použil na ostatní fotografie. Jinou možností je provést na ně Synchronizaci nastavení.

Takto upravené fotografie jsem uložil do 16-ti bitových Tifů.

Protože na každém snímku jsou hvězdy trochu posunuty, vlivem otáčení země se stativem, je nutné snímky posunout tak, aby byly hvězdy na sobě. Využil jsem k tomu program PTGui, který slouží primárně ke skládání panoramat.

Problémem bylo, že jsem potřeboval, aby se zarovnaly jen hvězdy, ne terén. Proto jsem po nahrání snímků do PTGui v záložce Mask červeným štětcem zakryl terén. To jsem udělal nejdřív na jedné fotografii a pak pomocí ikon Copy a Paste, přenesl stejnou masku na všechny ostatní fotografie.

Pak jsem tlačítkem Align images… hvězdy zarovnal.

Někdy se stane, že PTGui nesloží hvězdy přesně na sebe. Existují dva způsoby, jak na to napravit. Prvním zdlouhavějším je, naklikat kontrolní body ručně.

Druhým je vytvořit si pro účely nalezení kontrolních bodů kontrastější podklady. Vygenerujeme tedy z RAWu soubory TIFF s jiným nastavením. Zvýšíme expozici, bílou a živost. Naopak snížíme černou. Cílem je vytvořit kontrastnější snímek hvězdné oblohy.

Když se nám s těmito snímky podaří nalézt kontrolní body, uložíme si projekt PTGui. PTGui zavřeme, soubory TIFF přepíšeme původními méně kontrastními soubory, projekt otevřeme a už nesmíme generovat kontrolní body. Ty nám zůstaly vygenerovány z minula.

Mimochodem, tento postup se dá použít i při generování kontrolních bodů standardních panoramat.

Vždy po nalezení kontrolních bodů je dobré si pustit dialog Control Points a zkontrolovat odchylky bodů. Pokud jsou některé větší, než 2, tak je označit a kliknutím na ikonu nahoře smazat.

Pak stačí přepnout se do záložky Project Assistant a pod Tlačítkem 2.Align images… kliknout na modrý text optimize. Tím se obnoví panorama jen s nesmazaných kontrolních bodů.

Zbývá už jen panorama vytvořit. Před uložením nesmíme zapomenout v záložce Mask smazat ve všech snímcích masku ikonou Koše. Nakonec snímky pomocí záložky Create Panorama uložíme. Zvolíme výstupní formát Photoshop large, v Settings 16bits a v Layers Individual layers only.

Soubor PSB jsem otevřel ve Photoshopu, označil si všechny hladiny, zviditelnil je a z Menu zvolil VrstvaInteligentní objektyPřevést na inteligentní objekt. Není na závadu, pokud vrstvy obsahují i masku. Není třeba masky před sloučením do inteligentního objektu mazat. Tato operace může trvat delší dobu, buďte proto trpěliví. Když se vrstvy sloučily do jedné vrstvy inteligentního objektu, zadal jsem VrstvyInteligentní objektyRežim BalíčkuMedián. Tím došlo k odstranění šumu a objektů, které například přelétly přes oblohu.

Nakonec jsem převedl vrstvu inteligentního objektu na bitmapu pomocí VrstvaRastrovatInteligentní objekt, abych snížil velikost souboru a uložil ho.

Před odstraněním šumu Po funkci Median
   

Pak jsem zpracoval krajinu.

Začal jsem stejně jako u hvězd odečtem temných snímků v programu MRAW. Pak jsem vyvolal nové RAWy v Camera Raw a uložíl je do 16-ti bitových Tifů. Ty jsem  otevřel ve Photoshopu. Pomocí SouborSkriptyNačíst soubory do balíčku s volbou Otevřené soubory a Vytvořit inteligentní objekt po načtení vrstev jsem z nich rovnou vytvořil inteligentní objekt. Stejně jako u hvězd jsem mu nastavil režim balíčku Medián a převedl jej na bitmapu. Protože s časových důvodů jsem neměl tolik fotografií terénu, jako oblohy, nebylo odstranění šumu tak výrazné.

Protože jsem fotil terén na více expozic, provedl jsem předchozí operace na všechny expozice. Získal jsem tak různé expozice terénu zbavené šumu. Ty jsem si opět načetl do balíčku, tentokrát bez volby Vytvořit inteligentní objekt po načtení vrstev a ve vrstvách jsem si vymaskoval přesvícené části fotografie z expozic pořízených kratším časem.

Jako poslední mě čekalo spojení oblohy s terénem.

Otevřel jsem hvězdy z prvního kroku. Zvětšil jsem dostatečně plátno a přidal do souboru krajinu. Tu jsem opatřil maskou a vymaskoval tak, aby na ni navazovaly hvězdy. Celou fotografii jsem ořezal a provedl poslední úpravy.

Pomocí Camera Raw jsem ji doostřil, zvýraznil hvězdy a upravil vyvážení bílé.

A tady je výsledná fotografie.

Moc se mi sice nepovedla. Zvlášť přechod mezi terénem a oblohou, ale napoprvé jsem byl příjemně překvapen.

Pokud se Vám nebude chtít spát a bude jasná obloha, určitě si to také vyzkoušejte. Výsledek stojí za to.