Jak na olej
Pokud jste si v článku o Východních fjordech všimli olejomalby na jeho konci, určitě jste odhalili, že se nejedná o skutečný obraz, ale že jsem ho vyrobil z fotografie. Jak, to si můžete přečíst v tomto článku.
K vytvoření obrazu mě inspirovaly opravdové obrazy v místní kavárně a úchvatná krajina kolem. Už když jsem fotil krajinu s horami, domem a lupinami, představoval jsem si při tom výsledný obraz.
Ve Photoshopu existuje speciální filtr Olejomalba. Najdete jej v menu pod Filtr – Stylizace – Olejová malba…. Abyste jej mohli použít, musíte mít v předvolbách Výkon Photoshopu nastavit [x] Používat grafický procesor.
Filtr obsahuje několik posuvníků. První z nich Stylizace upravuje styl tahů štětcem v rozsahu od napatlaného vzhledu na hodnotě 0 až k plynulým tahům 10.
Čistota upravuje délku tahů od nejkratších a nejkostrbatějších 0 k nejdelším a nejplynulejším 10.
Měřítko upravuje reliéf zjevné tloušťky malby a přechází z tenkého povrchu 0 až k silnému povrchu dodávajícímu zdobné linie ve stylu obrazů Vincenta van Gogha 10.
Detaily štětin slouží k nastavení míry, do jaké bude zjevné odsazení vlasu štětce, a pohybuje se od jemného 0 až k silným rýhám 10.
Pokud zvolíte [x] Osvětlení, pak posuvník Úhel upravuje úhel odsazení světla (nikoli tahu štětcem). Toto nastavení je důležité, pokud olejomalbu začleňujete do jiné scenérie.
Lesklost slouží k úpravě jasu zdroje světla a velikosti odrazu povrchu malby.
Ať jsem nastavil posuvníky jakkoli, výsledek mě nikdy neuspokojil v celé ploše obrazu. Buď se mi líbilo vykreslení oblohy, ale lupinám scházely detaily, nebo naopak.
Vymyslel jsem si proto následující postup.
Fotku jsem si převedl na inteligentní objekt a ten jsem si zkopíroval tolikrát, kolik jsem chtěl mít různých nastavení filtru. Dole jsem nechal původní vrstvu a nad ni umístil vrstvy Obloha, Hory, Louka, Dům a Lupiny. Jako když malíř na sebe vrství jednotlivé části obrazu.
Začal jsem spodní vrstvou Obloha, kterou jsem jako jedinou nechal viditelnou, Na ní jsem pak aplikoval filtr Olejová malba… s nastavením, nejvhodnějším pro samotnou oblohu. Ostatním částem obrazu jsem nevěnoval pozornost.
Pak jsem zviditelnil a zaktivoval vrstvu Hory, na kterou jsem aplikoval filtr s takovým nastavením, aby se mi líbily hory, bez ohledu na ostatní části obrazu. Poté jsem vrstvě přidal černou masku a štětcem zviditelnil vše mimo oblohy.
Stejný postup jsem pak aplikoval na vrstvu Louka.
Nakonec jsem přiřadil filtr se speciálním nastavením i vrstvám Dům a Lupiny. V nich jsem v maskách odkryl část týkající se domu a lupin.
Nakonec jsem sloučil vrstvy Obloha až Lupiny do skupiny vrstev. Jejím zapnutím, nebo vypnutím jsem mohl porovnávat původní fotografii s výslednou olejomalbou.
Protože jsem použil inteligentní vrstvy, mohl jsem využít jejich výhod.
Všechny filtry můžu editovat a měnit jejich parametry.
Pomocí úpravy masek můžu ovlivnit, které části budou vidět.
Protože jednotlivé vrstvy vznikly kopírováním inteligentního objektu, stačí upravit kterýkoliv z nich a změna se promítne do všech ostatních. Jednoduše tak mohu změnit expozici, nebo cokoli jiného, celému obrazu.
A naopak můžu přidáním nového filtru do jednotlivých vrstev změnit jen vybranou část obrazu. Například zesvětlit, nebo ztmavit jen oblohu.
A takto pak vypadá výsledek a původní fotografie :
Fotografii jsem pomocí inteligentních vrstev a jejich masek rozdělil na samostatné části, na které můžu aplikovat různé úpravy. Současně můžu editací výchozího inteligentního objektu měnit celou fotografii.
Tento postup můžu použít i v případě jakýchkoli jiných filtrů. Například HDR, zostření, nebo rozostření.
Určitě stojí za to, si tento postup, nebo i filtr Olejová malba… vyzkoušet! :-)