Malování světlem
Někdy se o fotografii mluví jako o malování světlem. Většinou se fotografie pořizují tak, že vrstva, na kterou dopadá světlo se nehýbe. Co by vzniklo, kdyby se toto pravidlo porušilo?
Určitě se vám někdy stalo, že jste omylem zvolili příliš dlouhý čas, který jste neudrželi a výsledná fotografie byla rozmazaná.
To mě inspirovalo k tomu, zvolit dlouhý čas záměrně a zkusit vytvořit malbu pomocí pohybu fotoaparátu.
Tady je několik postřehů :
Ideální čas je zhruba od 1/10s až po několik sekund, podle zamýšlených pohybů fotoaparátem. Abychom takového času dosáhli, zvolíme co nejmenší ISO a co nejvyšší clonu. V tomto případě se nemusíme bát defrakce při vysokých clonových číslech, protože kresba bude vlivem rozmazání pohybem, stejně neostrá. Pokud nám ani tyto hodnoty nestačí k dosažení dostatečně dlouhého času, použijeme neutrální filtr, stačí ND8x. Expozici je nejlépe nastavit ručně a přeexponovat klidně i o dva stupně (přepaly při pohybu hrozí podstatně méně).
Před expozicí je dobré zaostřit. O rozmazání se postará pohyb fotoaparátu. Pohyby můžeme volit velmi různorodě. Buď použijeme jeden plynulý pohyb a to buď po přímce, nebo nějaké křivce. Nebo při delším čase chvíli počkáme a teprve pak pohneme přístrojem. Nebo necháme fotoaparát po dobu expozice kmitat. Také můžeme nechat fotoaparát otáčet kolem osy objektivu.
Ideální je, když není celá scéna osvícena rovnoměrně. Například je osvícena pruhem světla, nebo prosvítá nebe. Nebo jsou světlejší květy na tmavším pozadí. Ve scéně by měly být co největší světelné, nebo barevné kontrasty.
Pohyb může být ve směru lineárního prvku (větvička proti obloze), nebo naopak kolmo k tomuto prvku. Pokud nevíte, jaký bude mít pohyb efekt, jednoduše si jej vyzkoušejte.
Nápadům se meze nekladou.
Někdy je poznat co bylo objektem focení, ale není to nutné. I úplné abstrakce v nás mohou vzbuzovat emoce, ať už kladné, nebo záporné.
Fotografie na první pohled vypadají jako výsledek složitých úprav, ale opak je pravdou. Zpracování ve Photoshopu je velmi jednoduché. Nelekněte se, že v náhledu ve fotoaparátu vypadají fotografie šedivé. Stačí je vyvolat v modulu Camera RAW pomocí volby automaticky, případně ji ještě upravit a fotografie je téměř hotová.
Fotografie jsem ještě doostřil na maximum a maximálně odstranil šum. Další úpravy nebyly potřeba. Na výsledný vzhled fotografie má největší vliv zvolená kompozice a pohyb fotoaparátem. To se lze naučit jen praxí metodou pokus – omyl. I když se může zdát, že výsledek je náhodný, lze se naučit jej volbou scény a správným pohybem ovlivnit do požadovaného vzhledu.
Tento způsob pořízení fotografií je spíše hravým doplňkem fotografie. A o to jde. Kdo si hraje, nezlobí.