2021-1. Čtvrtá cesta na Island

• Jökulsárlón

• Ledový had

• Lupiny ve Víku

Konečně se mi podařilo zpracovat fotky z naší čtvrté cesty na Island doplněné o zápisky ze Zuzčina deníku. Tady je první část.

Pondělí 5.7.2021

Letos vynecháváme Faerské ostrovy. Ráno ve 3:30 hod vyjíždíme z Prahy. 1145 km. Magdeburg, Hamburk. Na hranicích s Německem žádná kontrola. Na hranicích s Dánskem kontrolovali občanky a potvrzení o očkování Covid. V 16:30 hod jsme dorazili do Histshalsu. Ubytováni jsme v B&B by the Sea. Blízko majáku. Ubytovali jsme se a šli se projít. Káva do ruky a procházka v přístavu. Potom podél moře, písečná pláž, vlnky, mořští ptáci, škebličky. Zdeněk si všimnul, že nahoře na majáku jsou lidi. Šli jsme se tam taky podívat. Vedle penzionu byl dům, který měl na střeše skleněný vikýř, pozorovatelna na moře. B& je kousek od moře v klidném místě na okraji města. V ubytování je i kuchyň, uvařila jsem čaj do termosky. Dojedli jsme řízky a papriky a cca v 21 hod už spali.

Úterý 6.7.2021

Ráno v 5:45 hod jsme vstali, velká rosa, sluníčko se dere mlhou. Uvařila jsem čaj do termosky, měli v kuchyňce k dispozici různé sypané čaje a taky kávu. Šli jsme se projít na pláž. Zdeněk fotil, já jsem se rychle vykoupala v Atlantiku. Výborná snídaně s výhledem na moře. U snídaně nám paní domácí nalévala místní bylinnou kořalku / likér Bjesk. Něco jako u nás Praděd nebo Becherovka.

Cca v 9 hodin jsme přejeli do fronty na loď. Check-in: chtěli vidět lodní rezervaci/zaplacení, občanky a ptali se na bezinfekčnost Covid. Zdeněk jen s papíry v ruce, řekl, že jsme plně očkovaní. Dostali jsme za sklo do auta A4 žlutou s nápisem vaccinated. Na loď se najíždělo, všichni v autech, nechodilo se přes gangway. Na check-in jsme dostali informační papír o vstupu na Island. Zaregistrovat se na covid.is, to už Zdeněk udělal včera cestou v autě. Dostali jsme každý mailem nějaký kód. Zítra od 18 hod registraci bude na lodi kontrolovat islandská policie. Takže kontrolu si udělají už na lodi.

Zjistili jsme, že na Norroně je plno změn. Největší, že vedle/okolí komína na nejhořejší palubě mají nový bar/kavárnu s cca 100 místy. Nádherný výhled! Tam jsme strávili cca 1,5 hod než jsme vypluli. Ve 12:30 lodního= faerského času vyplouváme. Dívali jsme se z horní paluby. Poprvé za všechny cesty na Island se mi udělalo blbě na lodi. Vzala jsem si Kinedryl. Spali jsme cca 4 hodiny. V 18:30 hod šli na večeři, pizza napůl a každý coca cola. Na lodi je i několik českých aut. Viděli jsme tu i pana Suchardu. Zatím je teplo, teď i sluníčko. Sedíme na nejhořejší palubě v kavárně a hrajeme karty. Včera v Hirtshals byl západ Slunce psaný 22:10 hod. A čím dál na sever, bude to později. Na Norroně jsou také nové různé schody, celá výzdoba. Na dveřích každé kabiny je jiná ryba, vevnitř visí její barevný velký obrázek s popisem jak je velká, jak hluboko žije atd. Také celá fotovýzdoba na lodi je nová. Staré dobové černobílé fotografie a reprodukce poštovních známek. Všechny fotky jen z Faerských ostrovů. Norrona je faerská loď. Taky je novinkou ochranné sklo na přední palubě, úplně vepředu. Takže tam nefouká a jsou tam i nové stolečky a lavice – prostor pro sezení pro hodně lidí.

Okolo 21 hodiny se udělalo krásně, sluníčko. Chvíli jsme seděli v nové kavárně nahoře = Laterna Magica a chvíli venku na palubě vepředu. Šli jsme spát cca ve 22 hodin.

Středa 7.7.2021

Zatímco jsme spali, zakutaní v bílých peřinách, Norrona bezchybně pluje Atlantikem na sever. Ráno jsme minuli Shetlandské ostrovy. Zdeněk byl fotit na palubě. V 7:30 hod jsme šli na bohatou bufetovou snídani. Seděli jsme u okýnka úplně vzadu a viděli na brázdu za lodí. Dopoledne jsme seděli nahoře v kavárně Laterna Magica. Dávala jsem si body z mapy do mobilu. V poledne jsme si dali oběd – co si nandáš na talíř. Odpolko jsme cca 2 hodiny spali. V 17 hodin jsme přistáli v Torshavnu na Faerských ostrovech. Sledovali jsme pak z paluby známá místa. Odplouvali jsme východně od ostrova Kalsoy, takže jsme viděli vesničku Trollanes, odkud jsme v roce 2015 šli na výlet k majáku.

V 18 hodin začala na lodi probíhat kontrola cestujících na Island. Islandská policie kontrolovala kód, který jsme dostali při registraci na covid.is a chtěli vidět potvrzení o očkování. Občanky nechtěli. Zítra při výjezdu z lodi si jen máme dát za okno auta 2 zelené papíry, potvrzení, že je všechno OK.

Večer ještě Zdeněk udělal na palubě fotky Flexaretou. Foukalo a byla zima. Kromě péřovky přišla na řadu i čepice. Tak přes noc plujeme vstříc Islandu a ráno už bychom tam měli dorazit.

Čtvrtek 8.7.2021

V 9:30 hod lodního času připlouvá Norrona do Seydisfjordu. Kontroly na výjezdu z lodi, stačily nám ty zelené papíry ze včerejška, vystavené za oknem. Nákup v Egilstadiru v Bónusu a v 11:30 hod vyjíždíme po silnici č. 1. V Egilstadiru jsme i natankovali.

Po cestě jsme se několikrát zastavili na výhledech. Kocháče. Silnice č. 1 vede hodně po pobřeží. Spíme v kempu v Hofnu. Zdeněk griloval jehně a dělali jsme si i kávičku v novém french pressu, který jsme si koupili v Praze v Tchibu.

Pátek 9.7.2021

Ráno jsme vstali v 6 hod, zabalili, nasnídali se a jedeme k ledovcové laguně Jokulsarlon. Byli jsme tam před osmou hodinou, jen několik aut na parkovišti. Ledy tam byly, i pluly do moře. V 9:30 hod si dáváme kávičku v místním i frčíme dál. Dnes dlouhé, přejezd až do Grindavíku k sopce. Zítra se na ni chceme vypravit. Pěkné zázemí s velkou kuchyní a jídelnou. Prší a fouká, cca ve 22 hod zalézáme do spacáků.