Proč je důležité nemít dotyky

Asi si říkáte, proč je tento příspěvek v rubrice ..zEDITORU a ne ..zFOŤÁKU. Je totiž o tom, jak se dotyky mohou projevit negativně při následné editaci

Z naší cesty po Islandu jsem poslal Ondřeji Neffovi žertovnou pohlednici, ve které jsem se pokusil porušit co nejvíce zásad Desatera. Jednou z nich jsou i dotyky, na které by si měl každý fotograf dávat pozor. To se vyplatí i pro další zpracování fotek v editoru.

Někdy používám funkci Photoshopu „Vyplnit podle obsahu„, pomocí které odstraňuji rušivé prvky, kterých není možné se zbavit změnou stanoviště. V tom případě je dobré umístit rušivý prvek alespoň tak, že se ničeho nedotýká a je obklopen jednolitým prostředím.

Jako příklad jsem si připravil fotku domu, před kterým ruší pouliční lampa a hlavy chodců. Mohl jsem počkat až nikdo nepůjde, ale s lampou se nedalo nic dělat.

Důležité bylo, vyfotit dům tak, aby se lampa nedotýkala žádného prvku na domě. Pak už jen stačilo lampu vybrat lasem. Všimněte si, že je potřeba tam, kde dochází téměř k dotyku (cedule dole na lampě), provést výběr co nejtěsnější.

Pak už stačí jen použít funkci „Vyplnit podle obsahu“ a je hotovo.

Zkusme si teď ukázat, jak to dopadne, když si dotyky nepohlídáme. Nyní se lampa téměř dotýká oken. Vybereme si ji a použijeme funkci „Vyplnit podle obsahu“.

Když si obrázek rozkliknete, uvidíte, že levé strany oken a dveří jsou „nepoužitelné“. Museli bychom je vyspravit, například klonovacím razítkem. Dotyky se vyplatí si hlídat, i když se jedná o prvky, které chceme později odstranit metodou „Vyplnit podle obsahu“.

Dotyky si nechme jen pro naše nejbližší :-).